Важливість правильної організації харчування та сну новачків у дошкільному закладі

Тетяна Гурковська

Психолог-консультант,

головний редактор журналів «Практичний психолог: Дитячий садок»,

та  «Практичний психолог:Школа»

 

Адаптація дошкільника-новачка до умов дошкільного навчального закладу пройде легко і гармонійно в разі ефективної організації режиму дня, який насамперед базується на задоволенні біологічних потреб дитячого організму в їжі та сні

 

Нервову систему необхідно берегти змалечку. А з огляду на те, що для дитини будь-яка зміна оточення чи навколишнього се­редовища є стресовою ситуацією, до перебування в організованих дитячих колективах необхідно готувати майбутнього дошкільни­ка заздалегідь. Хоча дорослим це досить важко зрозуміти, але на фі­зичне і психологічне здоров'я дитини впливає на лише мікроклімат нового колективу і відсутність батьків поряд, а й зміна умов году­вання, сну та навіть незвичні ліжко, столик, страви тощо, які їй про­понують.

Звикання до умов дошкільного навчального закладу залежить також від типу темпераменту дитини. Гірше за інших почуваються діти з флегматичним темпераментом. Вони не встигають за темпом життя дошкільного навчального закладу: не можуть швидко одяг­нутися, зібратися на прогулянку, поїсти. Найлегше пристосовуються діти-сангвініки*.

Негативно впливають на адаптацію дитини, зокрема, конфлік­ти в сім'ї та нетовариськість батьків. Діти мимоволі засвоюють риси поведінки батьків, що ускладнює їхні стосунки з однолітками. Вони поводяться невпевнено та нерішуче, дуже хвилюються.

Зміни стереотипів у дошкільному навчальному закладі щодо годування та вкладання спати спричиняють негативні реакції дити­ни, яка проходить період адаптації. Тому корекцію режиму харчуван­ня та сну бажано починати в домашніх умовах, поступово, без поспі­ху, оберігаючи нервову систему дитини від стресів.

 

Як привчити дитину обідати в дошкільному закладі?

 

Протягом перших двох тижнів пе­ріоду адаптації до умов дошкільного на­вчального закладу дитину доцільно годувати сніданком удома, аби запобігти додатковому психологічному травмуван­ню. Варто порекомендувати батькам при­водити дошкільника в групу перед почат-

Іком занять чи під час збирання дітей на прогулянку, що зацікавить і відволіче ди­тину від розлучення з батьками. До того ж батьки мають попередити дитину, що прийдуть після прогулянки, тому вона має з усіма дітьми повернутися до групи і по­чекати.

Тривалість перебування новачка в гру­пі поступово збільшуватиметься до обід­нього часу, і вихователь, безумовно, за­пропонує дитині сісти за стіл і пообідати. Найчастіше новенькі діти спочатку від­мовляються, проте пізніше аромат смачних страв, збуджений апетит після прогулян­ки і дитячий гурт стануть переконливи­ми чинниками для дитячої згоди. Тому до­шкільник, може, й без особливого настрою, але все ж таки присяде за стіл, з'їсть декіль­ка ложок. Потім прийдуть батьки, заберуть дитину, і вона вдома у звичній обстановці спокійно пообідає і ляже відпочивати.

Наступним етапом адаптації за день-два стане переконання вихователя : «Доки мами ще немає, сідай — поїж. Мама прийде — одразу підеш!». Відтоді, прийшовши за дитиною і побачивши, що вона їсть, батьки мають зачекати на неї.

 

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! У період адаптації вихователі не наполягають, щоб дитина з'їдала усю порцію страви. Це можливо лише у випад­ку прохання самої дитини догодувати її, інакше, за нав'язування певної дії, — новачок почне негативно реагувати на будь-які про­позиції працівників дошкільного навчального закладу.

 

Умови харчування вдома часто відрізняються від умов дошкіль­ного навчального закладу, де всі їдять одночасно і за столиком дити­на сидить разом із іншими дітьми. Тому буде корисно, якщо дитина до вступу в дошкільний навчальний заклад матиме досвід харчуван­ня в громадському місці.

Асортимент страв та продуктів харчування в дошкільних на­вчальних закладах досить широкий та різноманітний. Дітям про­понують молочні та кисломолочні страви, зокрема молочні каші, сир, кефір, йогурт, наріне тощо, а також мед, рибу та інші продук­ти. В окремих випадках ці продукти можуть або не сприйматися організмом дитини, або ж спричинити в неї алергію. Медичні пра­цівники та вихователі дошкільного навчального закладу мають зна­ти, чи є у дитини алергічні реакції на певні продукти харчування. Тому доцільно ознайомити батьків дошкільника-новачка з примір-ним двотижневим меню. Щоденне меню в кожному дошкільному на­вчальному закладі обов'язково вивішують для батьків на інформа­ційних стендах.

Якщо у дитини виявлено проблеми в роботі кишково-шлункового тракту, то можна порекомендувати батькам оформити дитину до до­шкільного навчального закладу санаторного типу для дітей, які страж­дають на захворювання органів травлення. У таких закладах дитині зможуть забезпечити дієтичний стіл відповідно до її діагнозу.

 

Як призвичаїти дитину до денного сну в дошкільному закладі?

Особливу увагу в період адаптації дитини до умов дошкільного навчального закладу слід приділити не лише денному, а й нічному сну.

Адже сон має оздоровчий ефект, а саме:

·         поновлює сили організму;

·         підвищує працездатність нервових клітин;

·         оберігає дитину від фізичної та психологічної перевтоми.

Протягом періоду адаптації дитині надзвичайно корисно спа­ти достатню кількість часу в спокійній звичній обстановці. З огляду на це, батькам дошкільників радять приводити дитину в групу тоді, коли вона повноцінно виспиться та спокійно поснідає вдома.

Після прогулянки і обіду ні в якому разі не можна ставити ди­тину перед фактом, що вона не йде з батьками додому, а залиша­ється спати. Погодитися на це має сама дитина. Примус ні до чого, крім загострення адаптаційного процесу, не призведе. У процесі при­лучення дошкільника до денного сну в групі батьки та працівники

дошкільного навчального за­кладу мають керуватися пра­вилом: заохотити, призвичаї­ти, а не примусити.

Прийшовши в групу піс­ля обіду, слід звернути увагу дитини на те, що діти теж ля­гають спати і запропонувати подивитися, як вони готують­ся до сну, вкладаються в ліж­ка. Потім варто запитати, на якому ліжку хотіла б спати вона. Якщо дитина вибрала собі ліжечко, то необхідно за­пропонувати їй поспати ра зом із дітьми або принаймн полежати в ньому. Якщо ди тина не погодиться, то наполягати недоцільно, оскільки дошкільник ще не готовий

 

кардинально змінити умови свого сну.

Інколи буває, що дитина погоджується залишитися спа­ти в дошкільному навчально­му закладі вже на другий-тре-тій день і сама за дітьми йде до спальні. Загальна зацікавле­ність дошкільника новим жит­тям, яка з'являється завдяки грамотно вибудуваній роботі батьків та вихователів щодо полегшення адаптації, сприяє тому, що дитина завдяки емо­ційному підйому дійсно пого­джується залишитися. Проте батькам варто бути насторожі і, підтримавши такий вибір сво­єї дитини, залишитися в групі, щоб за першої ж необхіднос­ті — засмученого чи розгубле­ного личка, згадувань про тата, маму чи домівку — підійти до дитини і, схваливши її поведінку та по­бажавши іншим діткам солодких снів, забрати додому.

Батькам не слід дивуватися, якщо на запитання-схвалення: «Ти сьогодні спав у садку?», — дитина відповість, що це зовсім не так: «Я відпочивав (або «лежав»), а не спав». Саме відпочивати за­прошують новачків майже всі вихователі, ще й підкреслюють, що спати необов'язково, можна просто полежати в ліжечку і навіть очі не заплющувати.

 

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Відсутність повноцінного денного сну не дає змогу організму дитини відновити свої сили, перевантажує не­рвову систему та призводить до перевтоми, тому дуже важливо забезпечити дитині комфортні умови для сну.

Зазвичай, навіть якщо дитина протягом дня не плакала і не згадувала батьків, у години денного сну вона згадує їх, проситься додому, оскільки ситуація усамітнення нагадує, що її залишили саму серед чужих людей. Тендітна дитяча нервова система напружуєть­ся, з'являються негативні емоції, які впливають на загальний стан здоров'я. У такому випадку вихователям слід використати відповід­ні педагогічні прийоми, аби стомлена дитина і не зчулася, як заснула.

Отже, соціально-психологічна адаптація дітей до умов дошкіль-ного навчального закладу відбувається неоднаково, відповідно довіку, типу темпераменту, стану здоров'я, стилю виховання в сім'ї, родинних взаємин, рівня розвитку в дитини ігрових навичок, її контактності, доброзичливості та емоційної залежності. Проте для всіхдошкільників-новачків важливим етапом періоду адаптації є зви-кання до харчування та денного сну, що, безумовно, залежить відправильності організації цих режимних моментів.

 

Література: Щомісячний  спеціалізований  журнал-«Медична сестра дошкільного закладу», №8 (21), серпень 2013р. Видається за підтримки Міністерства освіти і науки України.

                                                          повернутися назад