Нові діти
Причини аномальної поведінки сучасних дошкільнят
Олена ЯКОВЕНКО,
нейропсихолог, директор Центру лікувальної педагогіки, м. Київ
До терміна агресивний підліток ми майже звикли, в усякому разі цим нікого сьогодні не здивувати. Але що відбувається з нашими любими малятами? Щороку невблаганно зростає кількість дітей із синдромами гіперактивності, дефіциту уваги, депресивними проявами та іншими поставленими чи поки що непоставленими діагнозами. Педагоги дуже стурбовані норовливістю, некерованістю та агресивністю багатьох сучасних дошкільнят. Такий відчутний дрейф психосоціального розвитку малюків у бік аномальної поведінки не може не позначитися на організованості, здатності до навчання й соціалізації дитини, зокрема й у процесі підготовки її до школи.
У зв'язку з прийняттям нової парадигми освітньо-виховного процесу в дитсадку, орієнтованої на надання дитині вільного вибору темпу, способів та шляхів свого розвитку, загострилася дискусія щодо виховання самого дошкільника, який має ввійти до цієї "зони свободи" й адекватно визначити власні пріоритети.
Створення різних зон освітнього простору (зони свободи, зони регульованої свободи і зони порядку) в дошкільному закладі може стати неоціненним внеском у розвиток емоційно-вольової сфери дитини. Саме мотивація до діяльності, що йде від самої дитини, розвиватиме довільну саморегуляцію — основу формування адекватної поведінки (на відміну від заперечення всього!).
Видиме погіршення поведінки дітей дошкільного віку мало б дати поштовх до пошуку нових методів спільної з батьками виховної роботи. Та, на жаль, кризовим є те, що сучасні тата й мами не помічають, не усвідомлюють або не хочуть бачити аномальності поведінки дитини і важливості своєчасної корекції. На чільному місці в них розвиток інтелекту обожнюваного чада.
Учені, педагоги, лікарі зазначають: психічний і соматичний стани дітей відсунулися до нижніх меж норми, і у зв'язку з цим яскраво проявляється психосоціальна незрілість дитинства, що явно не відповідає завданням Базового компонента дошкільної освіти щодо формування дошкільної зрілості! Чому сучасні діти настільки неблагополучні? З яких причин, у якому віці і як розвивається аномальна поведінка малюка? Що робити для формування та розвитку маленької особистості? Ці питання турбують уважних, вдумливих педагогів. Спробуймо поміркувати разом.
ПСИХОСОЦІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ
Для початку позначимо рамки нашої розмови. Не торкаючись теми дітей із синдромами відхилень розвитку, зосередимося на дитині з нормальним розвитком, чия поведінка не викликає тривоги, поки вона зайнята вільною, нерегламентованою дорослими діяльністю. Доки на її шляху не трапляються перешкоди або чиєсь небажане втручання, її поведінка умовно нормальна. Але тільки-но малюк стає перед необхідністю виконувати певні правила, розв'язувати організаційні, пізнавальні чи інші завдання, його реакція не завжди буває адекватною. Дитина стає некерованою, агресивною, інколи навіть доходить до самоагресії та проявів афекту. Іншими словами, поведінка з нормальної переходить у категорію аномальної, тобто становить небезпеку для самої дитини та/або для тих, хто її оточує. Поведінка вважатиметься тим "ненормальнішою", чим більшу небезпеку вона становить.
Аномальна поведінка дитини, яка нормально розвивається, не є наслідком організації освітньо-виховного процесу дошкільного закладу. Приходячи до дитсадка, дитина демонструє модель поведінки, прищеплену їй від народження. Це проблема психосоціального розвитку дитини з моменту народження, формування її світосприйняття, виховання, вміння володіти собою. Щоб повірити такому твердженню, звернімося до психосоціальної теорії розвитку особистості Еріка Еріксона. Ця теорія визначає етапи формування особистості на підставі восьми пережитих психосоціальних криз (базальна довіра/недовіра, автономія/сором і сумнів, ініціативність/почуття провини і т.д.), допомагає зрозуміти психофізичні та психосоціальні потреби дитини та застосовувати ці знання у виховному процесі з перших днів життя малюка.
Стадія 1. Від 0 до 18 місяців — базальна довіра/недовіра
Саме батьки формують у своїй дитині задатки впевненості, оптимізму, довіри до інших, задовольняючи базові фізіологічні потреби організму немовляти. У цьому віці формується прагнення до життя. Життєва позиція цього періоду: "Я можу тобі довіряти!".
Якщо на цьому етапі життя навколо дитини панують хаос, сумбур, неорганізованість, а стосунки між близькими людьми мають напружений або навіть асоціальний відтінок, це може стати ґрунтом для формування страхів, образ. Світ сприймається дитиною як небезпечний, ворожий, неперед-бачуваний. Формується тривожна особистість. Розвивається психастенія (вразливість, лякливість, нерішучість, душевна слабкість).
Стадія 2. Від 1 року 6 місяців до 3 років — автономія/сором і сумнів
У цьому віці дитина робить перші кроки до самостійності, вона починає пізнавати себе та свої сили. Тож дорослий має виховувати в малого впевненість у собі, вміння справлятися з невдачами, приймати батьківські вимоги і межі дозволеного без відкидання, підозр і образ, не втрачаючи при цьому почуття власної незалежності. Автономія, почуття самостійності і незалежності формують сильну особистість.
Якщо близькі люди (батьки, бабусі, няні) дратуються, коли дитина намагається зробити сама те, що їй під силу, у неї формуються почуття сорому, сумніву й невпевненості в собі.
Пригнічення дорослими самостійності дитини зумовлює появу в неї почуття сорому, невпевненості, протесту й небажання щосьробити. У зрілому віці людина матиме труднощі із самооцінкою та вірою у власні сили.
Стадія 3. Від 3 до 5 років — ініціативність/вина
Для цього віку характерний розвиток ініціативи в дослідженні навколишнього світу. Дитина з розвиненим почуттям незалежності прагне досліджувати й випробовувати власні сили. Вона потребує запевнень, що її допомога потрібна. Саме на цьому етапі розвитку за правильної поведінки дорослих дитина здатна навчитися контролювати й стримувати свої імпульси ревнощів і люті.
Жорстке поводження дорослих призводить до формування почуття провини, що сковує дитину. Навпаки, вседозволеність породжує безконтрольні прояви сильних негативних емоцій. Тож тільки мудра поведінка батьків і педагогів сприяє гармонійному становленню особистості. Зазнавши невдач на цьому етапі, людина зростає схильною до депресій, самознищення.
ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ АНОМАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ
Ми розуміємо, наскільки великий вплив на формування поведінки дитини має сім'я. У 60-х роках минулого сторіччя Ерік Берн у своїй праці про трансактний аналіз приділив особливу увагу "батьківському програмуванню", головне завдання якого — формування патернів (моделей, зразків, алгоритмів, конструкцій) поведінки дитини віком від 0 до 6 років у різних ситуаціях. Діти зі значними проблемами в розвитку (діти-інваліди, з особливими потребами), які виростають у розумному, благополучному соціумі, демонструють більш адекватну поведінку, ніж здорові діти, які не дістали належного виховання.
У чому причина такого парадоксу? Жорстка конкуренція людських ресурсів і можливостей формує невротизоване суспільство. Сьогоднішні батьки — це діти 80-90-х років, які орієнтовані на кар'єру і достаток. А малюк потребує зупинки, благоговіння та умиротворення. Він хоче бачитирідних урівноваженими і радісними. Йому потрібна мама, яка проводить з ним багато часу, знайомить з природою, читає книжки, з якою вони разом дивилися б на зорі, мріяли, фантазували... Але ж це, на жаль, мало хто усвідомлює. І замість необхідного спілкування малюк отримує величезний екран з дитячими програмами (таку собі інтелектуальну няню), який стимулює кору головного мозку, роблячи дитину залежною від цього світлозвукового процесу. А спробуйте вимкнути! Ось вам і перший маніфест аномальної поведінки. А якщо відразу знов увімкнути, ну бодай на 5 хвилин, щоб заспокоїлася, — закріплюється навичка вередування.
Процес саморегуляції дошкільника формується, проявляється, дебютує у вільній ігровій діяльності. У цьому разі відпрацьовуються моделі поведінки, наближені до реальних. Якщо дитина не грає, а просиджує перед телевізором, за комп'ютером або за партою (у дошкільному віці), формування цього важливого процесу відсунеться надовго, і до першого класу ми відправимо"незрілого" дошкільника, а за кілька місяців побачимо перевтомленого першокласника. Якою буде модель його поведінки? Вочевидь не бажаною.
Висновок. Формуванню, дозріванню, розвитку нервової системи дошкільника протипоказані перевантаження, стреси, високий темп життя та інтелектуальні марш-кидки. Найефективніші техніки впливу в цьому віці — спілкування та виховання. Спокійний сприятливий соціум — найкращий препарат для нервової системи малюка.
Наступний штрих у нашій картині. Хто із сучасних молодих батьків знає про "лікувальний режим дня"?
А це ж обов'язково — лягати спати о
21-й годині, прокидатися не пізніше ніж о 8-й годині ранку у вихідні, а в будні — о 7.30. їжа здорова, домашня, а не чипси, цукерки, булочки... І дозоване, не більше, як 15-40хв на день залежно від віку дошкільника, проведення часу перед комп'ютером або телевізором.
Старше покоління назве цей графік звичайним режимом дня. Здавалося б, так і є, але для сучасного дошкільника з його гіперактивністю та істериками, це вже буде лікування, причому набагато ефективніше за прийом седативних препаратів. І це не просто примхи старшого покоління. Правильний добовий цикл сну й неспання відіграє дуже важливу роль у виробленні гормону мелатоніну (нейротропної речовини, що виробляється власним організмам). Недарма ж наші предки лягали спати з курми і вставали з півнями. Цей гормон, який визначає стан душі (про це знали ще давні індуси та греки), забезпечує глибокий міцний сон, мобілізує адаптаційні резерви організму, а отже, підвищує компенсаторні можливості дитини, значно зміцнює імунну систему!
Висновок. Кладіть дітей вчасно спати (взимку о 20.30, улітку — о 21.30). І ви помітите позитивні зміни в їхній поведінці, бо для малюків це важливіше за прийом будь-яких препаратів.
І останнє, про що хочеться сказати. Правильну поведінку дорослого, особливо в складних ситуаціях, можна розглядати як емоційно-вольову милицю. Якщо дитина погано бачить, ми поліпшуємо якість її життя за допомогою окулярів. Якщо в малюка проблеми зі слухом, ми розв'язуємо їх, скориставшись слуховим апаратом. Чому ж, коли в сина чи доньки не працюють саморегуляція та контроль поведінки, ми їх караємо? Наше покарання часто спричинене власним роздратуванням (коментар не потрібний). Такою реакцією ми ще більше ускладнюємо проблему, закріплюючи в дитині негативи: від порушення комунікативних навичок, аномальної поведінки до асоціальної поведінки. Ідеться про дитину, яка мала усі підстави бути в нормі. Правильна емоційно-вольова поведінка дорослого — царина лікувальної педагогіки.
Отже, правильна, лікувальна поведінка дорослих, що оточують дитину (у дитячому садку, сім'ї), яка ґрунтується на дотриманні елементарних принципів педагогіки, і є третім препаратом для оздоровлення психіки. Приймайте і будьте здорові!
Література: Дошкільне виховання №6, 2013р. с.4